دسته‌بندی نشده

بهترین زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو

آیا می‌دانید بهترین زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو چه موقع است؟ قطعا این جمله را شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین در خصوص خودرو نیز بهتر است با بازدید دوره‌ای خودرو و تعویض قطعات مصرفی، قبل از اینکه به دلیل نقص فنی مجبور به انجام هزینه‌های سنگین یا سانحه شوید، قطعات معیوب را شناسایی کرده و آن‌ها را تعویض نمایید. اما بهترین زمان تعویض قطعات مصرفی چه زمانی است، یا منظور از قطعات مصرفی کدام قطعات است. شما به عنوان راننده و مالک خودرو، بهتر است این قطعات را شناخته و از بهترین زمان تعویض هر یک از آن‌ها مطلع باشید. بنابراین برای دانستن جواب این سوالات مهم با همراه باشید.

منظور از قطعات مصرفی خودرو چیست؟

در ابتدای این مقاله گفته شد، بهتر است قطعات مصرفی خودرو را قبل از سررسید زمان انقضا، شناسایی و تعویض کنیم. اما منظور از قطعات مصرفی خودرو چیست؟ در خودرو قطعاتی وجود دارد که در مقایسه با سایر قطعات به نسبت عمر کوتاه‌تری دارند اما از اهمیت آن‌ها در کارکرد صحیح خودرو نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. بطور قطع قطعاتی مانند فرمان، صندلی یا موتور خودرو جزو قطعات مصرفی با عمر کوتاه نیستند. بنابراین هر قطعه‌ای که بعد از گذشت یک دوره مشخص نیاز به تعویض داشته باشد جزو قطعات مصرفی خودرو محسوب می‌شود. در ادامه مقاله لیستی از قطعات مصرفی و بهترین زمان تعویض هر یک ارائه خواهیم داد.

لاستیک و تایر را  چه زمانی عوض کنیم؟

متاسفانه بخشی از تصادفات رانندگی بدلیل ترکیدگی یا پنچری لاستیک‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین بهتر است همواره از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنیم. بهترین زمان تعویض لاستیک بعد از ۳ سال یا بعد از طی کردن ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر است. از نظر ظاهری هم می‌توان آج لاستیک را چک کرده و در صورت مشاهده ساییدگی حتما نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمایید.

بهترین زمان برای تعویض لنت و تسمه ترمز

زمان تعویض لنت‌ها به نوع آن‌ها بستگی دارد. در مورد لنت‌های جلو بهتر است به ازای هر ۲۰ هزار کیلومتر، تعویض شوند. اما در خصوص لنت‌های عقب، اگر از نوع دیسکی باشد، بعد از ۲۰ هزار کیلومتر و در خصوص لنت‌های کاسه‌ای بعد از ۱۰۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض خواهند داشت.

در خصوص تسمه تایم و تسمه دینام، در صورت نصب و استفاده از قطعات مرغوب قطعا با گذشت ۶۰ هزار کیلومتر مشکلی نخواهید داشت و بهتر است بعد از آن نسبت به تعویض قطعه اقدام نمایید.

دیسک و صفحه را کی عوض کنیم؟

در صورت ایجاد نقص در دیسک یا صفحه، خودرو متوقف شده یا از شتاب آن کاسته خواهد شد. بنابراین قبل از ایجاد چنین شرایطی اقدامات لازم در جهت تعویض قطعه را انجام نمایید. اصولا این قطعات تا ۱۰۰ هزار و حتی ۱۲۰ هزار کیلومتر نباید دچار مشکل شوند اما برای جلوگیری از ایجاد دردسر بهتر است بعد از ۱۲۰ هزار کیلومتر به فکر تعویض این قطعات باشید. البته در بررسی‌های دوره‌ای خودرو توسط تعمیرکار، قطعا سلامت این قطعات نیز چک خواهد شد و اگر نیاز به تعویض باشد فرد متخصص اعلام خواهد کرد. برای بررسی سلامت خودرو، می‌توانید با اطمینان خاطر از کارشناسان ما کمک بگیرید.

البته علائمی برای تشخیص خرابی و پایان عمر دیسک و صفحه وجود دارد. مثل لرزش پدال کلاچ، ایجاد صدای ناهنجار زمان کلاچ‌گیری، سفت شدن پدال کلاچ و موارد دیگر که بهتر است حتما از یک تعمیرکار برای بررسی دقیق‌تر کمک بگیرید. دقت داشته باشید در خصوص روغن گیربکس نیز هم زمان با تعویض دیسک و صفحه یا به ازای هر ۳۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر بهتر است تعویض شود. تعویض به موقع روغن گیربکس مانع از ساییدگی چرخ دنده‌های داخل موتور خواهد شد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *